Starosti ohledně toho jestli bude dost energie pro nabíjení aut nechávají člověka znalého úplně klidným, v tom totiž není absolutně žádný problém. Problém je s nárazovými odběry a přebytky "proudu v drátech". Představte si tu noční můru kdyby ráno kolem 7-8 lidi odpojovali auta od nabíječek a jeli do práce, můžu vám říct že není nic horšího, náhlý přebytek energie klidně dokáže udělat blackout, opak je zase druhý případ, kdy kolem 16-17 hodiny se zase bude velká část populace připojovat... A teď si tyhle teoreticky předvídatelné výkyvy, které již dnes jsou v menší míře a někde i na hranici udržitelnosti energetické soustavy. (elektrárny poznají, kdy lidi vstávají a pouští rychlovarnou konvici na kafe) smíchejte s výkyvy obnovitelných zdrojů energie a máte tu noční můru x 50 všech energetiků. Prostě 100% elektřiny z obnovitelných zdrojů je jen vlhký sen ekologistů. S dnešními technologiemi rozhodně nelze provést. Buď na každém rohu baterie což je ekoterorismus jak vyšitý, nebo bude obnovitelná energie vždy jen okrajovou záležitostí a páteř výroby energie bude na jádře nebo fosilních palivech. O fůzních elektrárnách si můžeme zatím číst jen ve vědeckých článcích jak to zatím nefunguje :)
Odpovědět4 0
Vaše úvaha má jeden háček. Pokud jde o nabíjení aut, k tak výrazným nárazovým špičkám zas v takové míře docházet nebude, neboť jednak ne všichni jezdí do práce autem, jednak ne všichni přijedou zrovna mezi 16-17 (jsou zde i vícesměnné provozy, někdo končí dříve, někdo později) a také není třeba to nabíjet nějak extrémním výkonem, protože cestu do práce přes noc nabijete výkonem okolo 1 kW. A pokud by už někoho napadlo to ládovat třeba 50 kW, tak to má nabité během pár minut. Nemluvě o tom, že ten 1 kW platí pro ty situace, když by nikdo nikdy nevyužil rychlonabíječku, takže v reálu ten průměr bude ještě méně (jedno EV je zhruba 350-400 W trvalé zátěže, takže je to o tom, jak se to rozvrství v průběhu dne). Každopádně souhlasím, že obnovitelné zdroje jsou ve své nestálosti problém.
Odpovědět0 0
Bohužel ty časy jsem si nevycucal z prstu, ale jsou to ty největší špičky a elektrárny s nimi počítají. V čr máme 5,5m aut. Pokud bude každé na baterky a budeme brát český statistický průměr, kdy do práce jezdí autem 40% čechů, z toho zhruba 1M aut se"probudí" během 2 hodin je to dost problém. Nehledě na to, jsou na to studie a energetici se toho děsí a to počítám jen "blbou" čr. Když se probere takhle evropa tak je to v háji. Od ekopolitiků se to nedozvíte, protože tomu prd rozumějí a ti co to ví, tak o tom raději mlčí, protože se to nehodí a dneska se to stejně neprojeví, vidí jen svůj zelený svět. Určitě většina lidí co o tom rozhoduje vědí z čeho je složená baterie, nebo fotovoltaický článek stejně jako věděla Kateřina Jacques co je to biomasa, kterou pořád propagovala :D
Odpovědět0 0
Pořád tam máte spoustu nedomyšlených věcí. Ne každý jezdí autem (říkáte např. 40 %), což ale neznamená, že každý z nich jeden svým vlastním, ale spousta lidí jezdí dohromady. Ne všichni dělají přes den, ale spousta lidí má také odpolední a noční (tedy se na parkovišti vystřídají ti, kteří přijeli z jedné směny s těmi, kdo na tu duhou směnu teprve jedou). A z tohoto množství ne každý nabíjí jen přes noc, ale občas nabije také na rychlonabíječce (tedy o to méně potřebuje nabít přes noc nebo nenabíjí vůbec, buď mu to stačí pomaleji nebo to naopak dobije ještě v noci a ne, až když odpojí auto od sítě). Pokud se elektromobilita více rozšíří, hodně bych se divil tomu, kdyby se to neřešilo nějakým inteligentním systémem podle aktuálního stavu sítě. Právě na toto téma píšu článek a to, že se skoro celá ČR vrátí mezi 16-17 hodinou domů, je nesmysl. Fakt to tak není.
Ještě jednou, při průměrném nájezdu v ČR je potřeba každému EV každý den nabít asi 8-10 kWh (kdo jezdí více, musí nabít více, ale to také znamená, že někdo najel méně nebo nejel vůbec a nabíjet nepotřebuje). Tedy přes noc to stačí nabíjet asi 1kW výkonem. Jenže ne všichni nabíjí přes noc, ale mnoho lidí i přes den, takže v průměru na jedno auto to bude ještě méně než 1kW. I kdyby se přes den nabila třeba třetina aut, tak to znamená, že v průměru jedno EV znamená v noci (při 8 hodinách) 650W odběr. Pokud bys bral den 6-16, tak na těch večerních a nočních 8-10 kWh máš 14 hodin, tedy potřebuješ výkon cca 650 W. Pokud si to ta třetina lidí nabije přes den, jsi už jen na 450 W v průměru na auto.
Odpovědět0 0
Elektrarne vyrabajuce elektrinu z obnivtelnych zdrojov, niesu ciste, len cistejsie. Ta elektrina sama nevyrobi a zariadenia na jej vyrobu nemaju 100% ucinost.
Vyroba elektriny pre EV nebude az taky problem, problem bude jej distribucia.
Nieviem preco autor pouzil slovo paradoxne? Ved z tych cisiel je jasne, ze stav sa musel zhorsit, staci k tomu zakladna matematika.
Vyroba sa elektriny sa zvysila o 2.1% a emisie narastli o 1.7%. Vyroba z fosilnych paliv klesla len o 0.25%.
Stav by sa zlepsil, keby sa vyroba nezvysila a vyroba z fosilnych paliv by klesla alebo percento poklesu z fosilnych paliv by bolo vyssie ako narast,co by vykompenzovalo emisie zo zvysenia vyroby elektriny.
Odpovědět0 0
Ano, nejsou čisté, ale čistější, proto je taky to slovo "čisté" v uvozovkách.
Odpovědět0 0
Samotná "výroba" je problém. 1MW tepelné elektrárny vám udělá (podle potřeby až) 24 MWh za den. Plánovaná odstávka jednou za rok. 1MW soláru vám v ČR udělá v průměru 3,5 MWh za den. V létě je to kolem 5, v zimě klidně ani ne 1! Větrník je na tom nepatrně lépe, za den zvládne 5,5 MWh, ale stejně je to hodně mizerné číslo. Navíc jde o zcela nestabilní zdroje, klidně se během minuty zastaví, takže jejich "výkon" stejně musí jistit ta tepelná elektrárna. Ohřátá, produkující CO2, jen nevyrábějící elektřinu. A "tesla" baterie ke každému solárnímu či větrníkovému parku také není řešením, dokud se nevymyslí něco jiného než li ion. Baterie s rozumnou kapacitou, nevyužívající vzácné materiály, které by nebyl problém vyrábět na tuny! Ideálně rozumně recyklovatelné nebo rozložitelné a také bezpečné. Hromada li ion baterek čekajících na recyklaci je tikající bomba. Vzhledem k hořlavosti i doslova, ale i jen prostý výluh z takové hromady by byl slušně jedovatý!
Odpovědět2 1